Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

… praví staré moudrosloví a já bych jej analogicky použil ke smlouvám. I nedávno se mi potvrdilo, že je lepší dobře si prodiskutovat smluvní podmínky (třeba se u nich i pohádat), podle nich upravit smlouvu a podle nich se pak chovat, než naopak. Odbýt smlouvu jako cár papíru, jen aby se neřeklo a potom být překvapen, co jsem vlastně podepsal, se nevyplácí.

Každý přemýšlíme jinak a o stejné věci máme jiné představy. Chci udělat webové stránky a teprve když o nich přemýšlím, o jejich struktuře, funkcionalitách, vzhledu, mohu začít uvažovat o tom, kolik peněz do nich investuji. Dodavatel zase může podle toho navrhnout termín dodaní hotových webovek a jejich cenu.

Představte si následky, když tento proces smluvní strany přeskočí (a možná si jej ani nemusíte představovat, protože jste takovou situaci zažili). Zadavatel bude chtít webovky zvící vlastností heuréka.cz za 5.000,- Kč a webař ví, že pár stránek už udělal a stačil mu na ně tak týden a chtěl za ně dejme tomu 10.000,- Kč. Jenže pokud si oba neřeknou, co kdo chce a co ten druhý může dát, tak do týdne bude mít zadavatel akorát tak p.r.d.

Naproti tomu za tři dny webař třeba zjistí, že

a) týden na tu práci nestačí nebude a za

b) za tak málo penězse mu do práce nechce.

Obvykle v takové situaci bohužel webař nezvládne (stydí se) klientovi říct dopředu pravdu a problém je na světě. Pak se najdou ve smlouvě ustanovení o smluvních pokutách, webař pracuje jen s nechutí, zadavatel je čím dál naštvanější a za takovou práci rozhodně platit nemíní. Ó jak spravedlivé.

Ó jak obvyklé a … ó jak naivní.

Kdyby si sedli dopředu a pořádně probrali, co si vlastně spolu chtějí dělat, jak dlouho to bude trvat a co to bude stát, mohli

a) zjistit, že některý z nich na to nemá (kapacitu nebo peníze) a jít v lidu od sebe

b) korigovat své představy a připravit si více času a peněz a uzavřít smlouvu c) hledat jiného dodavatele nebo naopak klienta.

Skutečně nejčastější problém v praxi je nedostatečná specifikace toho, co obchodní partneři po sobě očekávají.

Zrovna nedávno se mi dostala do rukou smlouva výrobce aplikací, údajně dodavatele i pro velké bankoví domy (rozuměj tím pádem automaticky spolehlivého). První část díla, kterou měl dodat do 7 dnů od podpisu smlouvy, byla samotná specifikace toho, co bude pro klienta vyrábět. A jak tedy pozná, že samotné dílo dodá ve smluveném termínu dalších 14 dnů, když ani neví, co bude dělat??

Závěrečná část díla měla být frontage a backage aplikace. Fajn. Super. … a co to jako je – frotnage a backge? Oni to možná vědí, protože se v této brandži pohybují. Ale měl by tomu rozumět i jejich klient a hlavně by měl vědět, co je všechno obsahem toho pojmu.

Tak jsme se pěkně „pohádali“ nad smlouvou, doplnili jsme co „ten blbý právník“ nevěděl a já mohu spát klidněji. Ne že by se nemohlo nic podělat, ale když se podělá, máme mapu, co s tím poděláním budeme dělat – dobře napsanou smlouvu.

Z opačného konce je příběh mé kamarádky. Bůhví v jakém pohnutí mysli si objednala „renomované velké“ firmy výrobu webovek. Objednávku poslala mailem (to samo o sobě není na závadu), aniž by určila termín, kdy má být web hotový. Šlo v podstatě o jednoduchou stránku na wordpress šabloně s pár pluginny. Velká firma asi neměla úplně o zakázku zájem, dělala ji déle než dva měsíce.

Kamarádka zaplatila zálohovou fakturu, aniž by věděla konečnou cenu. Když se jí zdálo, že webovky se vyrábí dlouho, teprve začala mluvit o nějakém termínu dokončení, který by si představovala. Ani ten se nějak „renomovaná“ firma nezdráhala nedodržet a má kamarádka mi až v tu chvíli volá, co že má dělat. Jestli má od smlouvy odstoupit, jestli má žádat slevu, jestli jim nemá nic platit, to všechno protože je spravedlivě rozhořčena nad chováním firmy.

Samozřemě nejlepší by bylo, kdyby její právník zcela legálně zadupal celou firmu do prachu a ten prach zurřivě rozmetal kolem celé Prahy. Ale proč?? Proč se rozčilovat nad někým jiným, když si na takovou situaci zadělala v podstatě sama? Ulehčila si práci na cvičišti, tak teď musí těžce bojovat.

Hodně štěstí …

Pokud uvažujete o cvičení, a to docela jednoduchém, pomůže vám můj videokurz Jak na smlouvy jednoduše . K rozvoji podnikání doporučuji!

Komentáře

Přidat komentář