Přátelství vs. Byznys

Kámoš už od základky, pokrevní bratr, anebo výborný týpek z dovolené. Co mají společného? Nedělejte s ním společný byznys!

Věřte mi, tohle pravidlo funguje v 9 z 10 případů. S kamarádem nebo člověkem, se kterým si dobře rozumíme, ať již na dovolené nebo jej známe dlouhou dobu, nás pojí spíše nekritická důvěra v jeho /její schopnosti a iluze o společném souznění duší.

Sám jsem zakládal firmu se spolužákem ze školy, který uměl jako já báječně vyprávět vtipy. Do dalšího byznysu jsem šel s chlápkem, se kterým jsem si výborně rozuměl v diskuzích o focení, střelných zbraních, autech a tak vůbec. Kolem sebe jsem viděl mnoho obdobných případů a všechny měly jedno společné. Jejich byznys nefungoval a brzy zanikly. Zanechaly šrámy na duších a co je nejhorší – kromě byznysu skončilo i původní kamarádství.

Pak mi došlo, že z přátelství byznys prostě nevyroste. Nedokážeme se, asi až na výjimky, soustředit na věci v podnikání důležité a zcela iracionálně předpokládáme, že kamarád sdílí stejné představy o fungování jako my. Nevšimneme si, že kamarád třeba střídal jedno zaměstnání za druhým díky své nespolehlivosti a nedochvilnosti, že třeba má dluhy a neumí pracovat s penězi (takže bude neustále žít pod tlakem exekucí a sice s lítostí, ale přece, vybere firemní kasu). Často i my sami mylně přisuzujeme svým partnerům vlastnosti, které prostě nemají – schopnost získat zakázku, najít nové podnikatelské možnosti, anebo naopak důsledně dbát na papírování, splatnost faktur, organizovat zaměstnance apod.

Zajímavé je, že naopak to funguje. Když najdeme spolehlivého obchodního partnera a zažijeme lepší i horší chvíle v byznysu a oceníme trvanlivost takového vztahu, může z byznysu vyrůst přátelství. Samozřejmě to předpokládá nalezení společných mimopracovních témat, to bývá ovšem jednodušší (chlapi si dříve nebo později začnou říkat sprosté vtipy nebo se bavit o holkách a ledy jsou prolomeny).

Až budete hledat partnera do podnikání, myslete na to.

Komentáře

Přidat komentář