fbpx

Co dělat s neuhrazenou fakturou?

Už je to tady zas. V den splatnosti a ani týden poté nevidím své peníze za odvedenou práci nebo prodané zboží na účtě. Co s tím? Kdy a jak urgovat?

Nedávno mě inspirovala jedna potenciální klientka, která uvažovala o tom, že se obrátí na právníka kvůli vymáhání peněz od dodavatele po asi půl roce od její splatnosti. Možná vám to přijde podivné, možná se to stává i vám, je to však situace zcela běžná. Přitom odpověď na otázku v nadpisu je tak triviální.

Vymáhat. Nezaplacená faktura se musí vymáhat. Co nejdříve. Za léta praxe jsem zjistil, že nejčastější důvody, proč tak podnikatelé nečiní, je několik:

  • na vymáhání není čas, protože se musíme věnovat hlavní činnosti a uspokojovat potřeby zákazníků
  • nevíme jak vymáhat, jaké jsou zákonné požadavky
  • nechce se nám vymáhat, protože máme s klienty a zákazníky přátelské vztahy a ty by se neměly narušovat něčím tak přízemním, jako jsou peníze.
  • nechce se nám vymáhat, protože je to činnost „mimo zónu komfortu“.
  • prostě se nám nechce, je spousta jiných lepších činností, které můžeme dělat. V práci musíme makat a po práci odpočívat.

Proč ale pak brečíme, že nemáme dost peněz? A pomůže nějak nadávání na mizernou platební morálku?

Jestli někdo nezaplatil fakturu, není nic proti ničemu, rozhodně ne proti slušnosti, se připomenout. Nemusí to být hned dopisem s červenými nápisy HROZÍ EXEKUCE nebo nadávkami do zlodějů, podvodníků apod. Stačí lehce konverzační „pravděpodobně nedopatřením dosud nebyla uhrazena naše faktura“, anebo „možná vám nebyla doručena naše faktura, nicméně v našem účetnictví ji vedeme jako neuhrazenou“.

Pokud dlužník nebude reagovat, je potřeba tuto činnost pravidelně opakovatpřípadně zvýšit na intenzitě a důraznosti slov. Dojde-li již na „pohrůžku právníkem“, je potřeba ji i splnit. Jinak bude profesionální dlužník zkoušet hranice vaší trpělivosti.

Urgence mají jednoduchý účinek – dlužník si přehodí priority, co bude v den jejího obdržení dělat, aby nepříjemnost co nejdříve skončila.

Kontrola seznamu nezaplacených faktur by měla být činnost pravidelná a zcela v důležitosti rovnocenná vyřizování potřeb zákazníků. Já si ji dopřávám jednou měsíčně, ovšem také jsem se to musel učit!

Překonejte strach z nadávek dlužníka, že jej otravujete. Překonejte představu, že vás lidi budou označovat jako Harpagona nebo mamonáře. Podnikáte za účelem dosažení zisku a ten je obsažen ve fakturách.

Pokud dlužník nereaguje nebo místo peněz dostáváte jen další a další sliby, předejte vymáhání právníkovi. Takový dopis s hlavičkou advokátní kanceláře taky často zabere jak penicilín. Nezabere-li a dlužník odolává (mnohdy aniž by chtěl, jen prostě neumí pracovat s penězi), začnou mlít právní mlýny. Možná pomalu, ale jistě.

Tak rychle, vytiskněte si seznam neuhrazených faktur.

Komentáře

Přidat komentář